FRAZA nr 4 (126) 2024
Anne Carson
Sprawa przeciwko sprawie przeciwko poezji
Jeśli ciało jest zawsze głębokie, ale najgłębsze na powierzchni.
Jeśli tryby warunkowe są dwojakiego rodzaju faktyczne i kontrfaktyczne.
Jeśli przeć i przeć i wtedy zaczyna ciągnąć.
Jeśli policja w tamtym mieście przypaliła ludziom dłonie lampą lutowniczą.
Jeśli pływają tam ciemno zabarwione lub czerwonawe (ciała).
Jeśli potem ona siedziała tak jak siedzi staruszka, bez spodni, zagubiona.
Jeśli by sięgać w głąb, jeśli ryć, jeśli zaryzykować wtarcie.
Jeśli punkt karmiony przez lata zaczyna nieco ożywać.
Jeśli siedząca postać wyszłaby z pomysłem przesłuchania.
Jeśli byłoby mocne światło elektryczne bardzo wysokiej jakości.
Jeśli nosić się z zamiarem przesłuchania.
Jeśli przesłuchanie to pragnienie zdobycia informacji, których się nie dostaje wcale ani
dobrowolnie
Jeśli schowane zupełnie bez śladu w ciemności w swojej energii jest inne ciało siedzące,
dryfujące w twoim własnym.
Jeśli z początku brzmiałoby to jak deszcz.
Jeśli twoja obrona jest doskonała, skoro drzewa odeszły.
Jeśli rzeczy nie są trwałe.
Jeśli rzeczy są zbyt trwałe.
Jeśli nie ma twarzy, jeżeli twarzy się nie przesłuchuje.
Jeśli czerwony kojarzy się z przypadkiem lub z tym jak działa przypadek.
Jeśli stopy krzyżują się w sposób, który sam się wciąga, wciąga analogie (Chrystus).
Jeśli jak mówi Artaud każdy kto nie czuje przypalonej bomby i zagęszczonego zawrotu
głowy nie jest godny życia.
Jeśli wybierzesz co unieważnić, jeśli wiesz, jak dokonać tego wyboru.
Jeśli zaprowadzisz ją do wody.
Jeśli przyniesiesz jej prezent powiedzmy jedną z myśli Pascala.
Jeśli przyniesiesz „nieskończone cząstki samotności” (Nabokov).
Jeśli przyniesiesz trochę z Artauda jak „całe pisanie jest gównem wszyscy pisarze to świnie”.
Jeśli tryby warunkowe są dwojakiego rodzaju możliwe i niemożliwe.
Jeśli ona się stoczy, jeżeli ty też.
Jeśli czerwony jest kolorem banału.
Jeśli czerwony jest najlepszym kolorem.
Jeśli czerwony jest kolorem bólu sztuki.
Jeśli Artaud jest banałem.
Jeśli artyści mówią ci, że sztuka jest przed myślą.
Jeśli chcesz poznać rzeczy, na przykład, gdzie dokładnie jest noga.
Jeśli konie byłyby wyczerpane.
Jeśli błagałaby, jeśli podeszłaby do stołu, jeśli kolejność jest bez znaczenia.
Jeśli zacznie się to kapanie, to niepokaźne wolne spadanie umysłu.
Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego to ześlizgiwanie działa ci na nerwy.
Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego nie możesz dotrzeć do swoich pięknych idei.
Jeśli natomiast docierasz do skraju wyobrażalnego, które przecieka.
Jeśli zatrzymasz ten przeciek trybem warunkowym.
Jeśli tryby warunkowe są dwojakiego rodzaju rzeczywiste i nierzeczywiste.
Jeśli nic się nie zgadza.
Jeśli ona czeka obok niej.
Jeśli Mirosłav ostrzegłby nas, że zwierzęta eksperymentalne nie powinny być zbyt
inteligentne.
Jeśli dbanie o nią to noc.
Jeśli enigma weszłaby do pokoju.
Jeśli wszystkie inne enigmaty walczyłyby, aby się wydostać.
Jeśli na zewnątrz światło schodzi z wierzchołków drzew, które wznoszą się nad murem po
drugiej stronie.
Jeśli tryby warunkowe są dwojakiego rodzaju teraz jest noc i wszystkie koty są czarne.
Jeśli ilość zabitych przez Dawida przewyższa ilość zabitych przez Saula w
dziesiątkach tysięcy.
Jeżeli oni nie czują bólu tak jak my.
Jeśli przyjechałbyś tutaj z zabawkami na tylnym siedzeniu.
Jeśli kroplami wody napisałbyś słowo na podłodze celi i sfilmował, jak to wysycha.
Jeśli Witruwiusz mówi żadna świątynia nie może być logicznie wzniesiona, chyba że jest
zbudowana dokładnie tak jak ludzkie ciało.
Jeśli czerwony jest kolorem kursywy.
Jeśli kursywa jest wabikiem myśli.
Jeśli Freud mówi, że relacja pomiędzy spojrzeniem a tym co się chce zobaczyć wymaga
powabu.
Jeśli nie możesz zapamiętać zapisanego wyrazu.
Jeśli sztuka jest sługą powabu.
Jeśli Witruwiusz nie rozmawia o rozbieraniu świątyni, ale możemy założyć, że ten sam kanon
obowiązuje.
Jeśli nie ma mistrza powabu.
Jeśli tryby warunkowe są dwojakiego rodzaju wabienie i ocknięcie.
Jeśli bez względu na to jak się balansuje na jednym nie można zobaczyć drugiego, nie
można nakłuć lędźwi snu, nie można przeczytać co to za wyraz.
Jeśli „kontrafakt” zastosowany do trybów warunkowych znaczy, że protaza jest fałszem.
Jeśli (na przykład) „jeśli nie zniszczyłbyś barometru mógłby nas ostrzec” oznacza, że stoimy
w ulewie.
Jeśli tak naprawdę jest bezchmurna noc powiedziałabym prawie bezlitośnie bezchmurna.
Jeśli tryb warunkowy stoi pomiędzy konfiturami a kondolencjami.
Jeśli nie chcesz pamiętać jaki to był wyraz.
Jeśli twoje życie oszałamia cię (szelma).
Jeśli deszcz smaga twoją twarz jak grzywy wszystkich koni tego stulecia.
Jeśli tryby warunkowe są dwojakiego rodzaju wyryte i gdzie jest miejsce, na którym mogę to
zapisać.
Tłumaczenie: Krystyna Lenkowska
Więcej:
A w nim mój ostatni tekst i ostatni przekład dla FRAZ-y